Tenhle článek je pro lidi, kteří se zajímají o design v oblasti elektrických kytar a baskytar. První věc kterou by měl dobrý design splňovat je bezproblémová funkčnost nástroje. Hráč by se při hře měl v pohodě dostat ke všem polohám na hmatníku. Nástroj by neměl nikde tlačit nebo se výrazně převažovat na jednu nebo druhou stranu. Není problém vymyslet futuristický tvar, ale potom na něj hrát. U některých kreací, které jsem měl možnost vidět musí být hra určitou formou masochismu. Mnohdy stačí použít jeden zajímavý detail, který kytaru okamžitě odliší. Koukneme se tedy jaké finty používají světoví výrobci hand made kytar, kteří kromě svojí řemeslné zručnosti jsou proslulí i designem.
Začneme výrobcem jehož kytary se dají označit za mírnou fantasmagorii, ale přitom si jeho modely zachovávají hratelnost. Kdo se s těmito kytarami někdy setkal, stoprocentně si je potom zapamatuje. Výrobce se jmenuje GUS a na následujících fotkách si ukážeme hlavní zajímavosti jejich designu.
Firma GUS používá na své kytary kromě dřeva i netradiční materiály. Nejzajímavější část tohoto modelu je kovová trubka, která kopíruje celý tvar těla a vytváří i dva výřezy které jsou na drtivé většině kytar dřevěné. Za zmínku stojí naprosto perfektní dosažitelnost nejvyšších poloh hmatníku.
Na druhé fotce je dobře patrné uchycení trubkového rámu. Zajímavým detailem je přípojka jacku a plošné zakrytování elektriky v laku kytary.
Třetí foto ukazuje že perfekcionalismus nemusí končit jen u kytary. Originální kufr je uměleckým dílem sám o sobě.
Poslední fotka kytary z produkce GUS je detail kobylky a snímače. Jednak velmi vysoko lze hodnotit originalitu obou komponent. Dalším designovým prvkem, který stojí za zmínku je i zahloubení obou částí do těla.
Začali jsme designové povídání spojením dřeva a kovu. U dalšího výrobce s ním budeme ještě chvíli pokračovat. Pro srovnání si ukážeme jak k téhle problematice přistupuje RITTER. Podle mě asi nejnápaditější výrobce baskytar.
Mistr Ritter využil kovu u svého modelu Zephyr pouze u tenké linky spodního výřezu. Naprosto skvělá je rovněž kombinace chromového doplňku s modrým lakem basy. Dokonalost designu nenarušuje ani použití běžných snímačů.
Fígl jemnou kovovou linkou zopakoval Ritter i na hlavě, která má naprosto originální tvar. Opět si všimněte absence ladících mechanik, takže oku lahodící tvary nic neruší.
Další záběr ukazuje kam se zdánlivě chybějící ladící mechaniky vlastně poděly.
Třetí využití kovu v designu je opět z produkce RITTER. Tentokrát je však z úplně jiného soudku.
Další velmi zajímavý basový tvar těla a neméně zajímavá kombinace s kovem. Lesklé okování basy v kombinaci s černým matovým lakem je naprosto skvělé. Za zmínku stojí i to jakým způsobem kování obíhá knoflíky potenciometrů a přepínačů.
Produkcí mistra RITTERa budeme pokračovat dalším zajímavým nápadem.
Hlavním designovým nápadem tohoto těla je použití mozaiky, která je udělaná z nařezaných kousků dřeva. Ty jsou pak přilepeny na podkladovou desku.
Posledním RITTER příspěvkem je tělo baskytary vyrobené z nádherného dřeva redwood. Tvar těla je tu lahůdka sám o sobě. Zajímavý detail je i řada potenciometrů v zkosené části těla.
Další výrobce, kterého si vezmeme na paškál je CONKLIN. Firma vyrábí jak kytary tak basy.
Nejzajímavěší částí těla CONKLIN které je variací na téma Telecaster je jeho složení ze tří kusů různých druhů dřeva proložených slabou linkou. U tohoto výrobce je to poměrně častý způsob řešení. Je však náročnější na přesnost výroby.
Další věcí která zoriginální Vaši kytaru je použití zajímavého dřeva. U barevně lakovaných kytar ve stejné sérii nepoznáte která je která. U použití dřeva s transparentním lakem nebo olejem či voskem je originalita zaručena, protože v podstatě neexistují dva identické kusy. Následující příspěvky budou právě z tohoto soudku.
Horní obrázek je kytara z produkce Abyss guitars. Opět jde o variaci na známé téma. Tentokrát Les paul. Top z nádherného obláčkového / quilted / javoru a vykládání ve tvaru škorpiona ho však spolehlivě odliší.
Další dva kousky opět z produkce Abyss tentokrát volně připomínají tvary PRS, ale vykládání hmatníků a použité dřevo - vlevo koa, vpravo Hondurass mahagon z nich dělají originální kousky.
Třetí položkou z designové kuchyně Abyss je kytara se snímači a kobylkou v podstatě zapuštěnými do roviny těla. Částečné zapuštění májí i knoflíky potenciometrů. V kombinaci s použitým dřevem vypadá výsledek velmi zajímavě.
Zajímavě provedenou kytarou je také model od KB Guitars. Celé tělo je zakřivené. Provedení kytary je také velmi kvalitní. Dobře působí i kryt elektriky ve dřevě.
Další zajímavý tvar je Musicman od Ernie Ball. Kytara na snímku je velmi pěkně udělaná kopie o pánů Sivčáka a Sollera.
Na druhé fotce téhož těla z dílny pánů Sivčáka a Sollera je dobře vidět i dokonale provedený transparentní modrý lak na desce z obláčkového javoru.
Zajímavým počinem je také model od firmy Gander, který tvarově trochu připomíná housle. U tohoto výrobce jsou poměrně časté i různé otvory v těle kytary. Nevšedním prvkem jsou také potenciometry a přepínače otočené hlavami dolů.
Kytara od SCOTA FRENCHE je zajímavá už svým netradičním tvarovým řešením. Dalším výrazovým prvkem je tenká tmavá deska topu přilepená na světlé podkladové desce. Po ofrézování tak kolem celého těla vznikne slabý světlý pruh.
Minarik guitars a jeho model Medusa představuje spíše onu kategorii kdy design není příliš funkční. Nicméně dokonalé řemeslné provedení a kvalitně provedená perleťová výzdoba dostala tuhle kytaru do tohoto článku.
Když už jsme u modelu Medusa tak pro srovnání tu máme ještě jeden model téhož jména, tentokrát od NEXUS guitars. Zajímavý tvar těla tu umocňuje vrchní deska ze dřeva zebrano. Další zajímavostí je i hmatník ze žuly.
U ROYAL gutars se viditelně ve svém návrhu inspirovali ementálem. Otvory v těle mají zlepšit přenos vibrací ze strun na tělo. Zatím jsem to neslyšel, takže tohle prohlášení nemůžu posoudit, ale co je nesporné je úspora hmotnosti.
Netradičním designem se může pochlubit i BASSLAB. Spodní výřez tvarovaný do vrtule umožní velmi pohodlný přístup k nejvyšším tónům. Basslab vyrábí kytary z kompozitů.
S originalitou a zajímavým zpracováním se umějí popasovat i velcí světoví výrobci. Na fotce se můžete pokochat na kytaře IBANEZ grafikou od H.R. Gigera.
Další světový výrobce který prokázal zajímavou invenci je firma FRAMUS. Jeho model Moneymaker nevyniká nevšedností tvaru, ale použité grafiky. Mistři z Framusu totiž na tělo nalepily bankovky z různých zemí, které mistrně zalakovali. Bankovky si může dodat i zákazník, takže hodnotu své kytary můžete zvýšit i hodnotou použitých bankovek ....
Design kytar PARKER je neotřelý a originální. Aby to Parkerovi konstruktéři ještě vylepšili natáhli na tělo kůži z krajty a zalakovali. Vypadá to víc než dobře , ale vysvětlujte to těm hadům ...
Další kousek je designově velmi zajímavý. Má ho na svědomí Rolf Spuler, který je kromě kytaráře také designer. Zajímavostí jsou otvory v těle a hlava složená ze dvou dílů. Na ladících mechanikách drží oba díly magnety.
Další příspěvek je hightech model z dílny XOX. Kytara je zhotovená z velmi pevného a přitom lehkého karbonu. Neotřelé jsou také potenciometry a kovový picguard.
Na bočním profilu kytary XOX je vidět jak použití uhlíkového kompozitu nástroj zeštíhlelo. Pevnost je přitom větší než u dřeva. Zvukově nemohu posoudit.
Měl jsem sice možnost si kytaru osahat, ale bohužel neosazenou.